Det godaste kaffe jag någonsin har druckit, alla kategorier…

Alltså det kaffet…

Jag återkommer till det 🙂

Nu är vi fortfarande i Århus och skall ge oss iväg mot Fredrikshamn för att så småningom nå slutmålet, Skagen.

På frukost, eller, morgenmadsbordet (frukost betyder lunch på danska), hittar jag dessa små påläggschokladskivor, smarrigt värre;-)

Jag tänker genast att dessa skulle fungera perfekt vid bakning 🙂

Vi bodde på Scandic i Århus. Deppade ihop totalt när vi anlände till hotellet och såg omgivningarna, själva hotellet och inhägnaden med stora varningar om att tömma bilen på alla värdesaker.

Men när vi kom in på hotellet och såg vårat härliga rum med utsikt över hela Århus, då ändrade vi uppfattning.

Frukosten var den bästa på hela resan. En underbar matsal med möbler av dansk design och runt hela matsalen satt det böcker som man fick låna och läsa.

Jag hittade en bok av en av mina favoritkonditorer, danskan Mette Blomsterberg. Maken hittade en tjock bok med danska möbler. Den frukosten blev lååååång…

Roliga figurer i trapphuset som fick oss att hoppa högt varje gång vi öppnade dörren.

IMG_0558   IMG_0559

Hej då Århus, mot Ålborg 🙂

En fräsch sommarsallad på ett av stadens torg blev det till lunch. Jag tror krögaren levde kvar på 80-talet. Stora högar med gurka, tomat, majs och isbergssallad. Massor med räkor och på toppen konserverad ananas i bitar. Till det en rhode islandsås, haha, men gott var det 🙂

Sen kommer vi då till detta kaffe…

På ett litet konditori på en liten gata i Ålborg stannade vi till när vi var kaffesugna.

En hjemmelaved flödebolle och en snegle med chokolade fick det bli.

Så kom då kaffet…

…redan doften lovade något alldeles exceptionellt, men smaken, den fullkomligt exploderade i munnen, jag har aldrig smakat kaffe på det viset. Tyvärr var det väldigt mycket folk, vilket jag kan förstå, så jag kunde inte fråga om kaffet. Åhhhh, så gott!!!

IMG_0563  IMG_0564

Nu fick vi ge oss vidare mot Fredrikshamn.

Ett mysigt hotel med egen ingång och egen parkeringsplats blev vår bas i två dagar. Skagen ligger cirka 4 mil norr om Fredrikshamn. Vill man åka en snabbare väg till Skagen så tar man färjan till Fredrikshamn från Göteborg, 3 timmars resväg.

Vi begav oss redan efter tidig frukost mot Skagen och kom ut på udden vid 8,30 tiden vilket visade sig vara ett smart drag.

Så mycket folk får man leta efter.

Vi hade lite förmiddagsfika med oss så vi satte oss på en av de fina stränderna och vilade blicken på horisonten… som var täckt av jätte stora lastfartyg. Jag räknade till minst 20 stycken. De låg helt stilla, rörde sig inte ur fläcken, medans små båtar körde pendeltrafik fram och tillbaka från Skagens hamn.

Vad gör lastfartygen där? Är det någon tull? Väntar de på fri passage ner mot Tyskland? Våra spekulationer var många och vilda.

Tillsist skickade jag en förfrågan till äldste sonen, han som styr skepp på de sju haven, och fick en förklaring.

Göteborg är Nordens största och viktigaste hamn. Göteborg ligger inte långt bort. I Skagen har det vuxit upp en hel del firmor med bunkringstjänster. Så fartygen ligger för ankare där på redden och väntar på hamnplats i Göteborg samtidigt som dom bunkrar förnödenheter 🙂

Längs hela kusten ser man spår av tyskarnas ockupation av Danmark under andra världskriget, bunkers och kanoner överallt.

På Jyllands norra udde, Grenen kallad, möts Kattegatt och Skagerack, två hav vars vågor slår samman som två valrossar i batalj. En explosion utan dess like. Helt fantastiskt att uppleva.

Strömmarna är livsfarliga runt udden.

Där går det inte att bada.

Ganska långt att gå, men det fanns en traktordragen vagn så det gick att åka ditut.

IMG_0568   IMG_0569

Sandormen…

Vilken kraft i vågorna

IMG_0572   IMG_0577

IMG_0576  IMG_0779

Mycket säl finns där, den här lille krabaten sökte nog uppmärksamhet 🙂

IMG_0580  IMG_0582

Otrolig natur…

Sandkusten är i ständig rörelse. Om du tittar på bilden nedan så är fotot taget 1944. Den röda linjen visar hur kusten låg 2015. Den flyttar sig 8 meter per år.

IMG_0585   IMG_0744

Har du sett den danska serien ”Badhotellet”? En mycket trevlig serie som jag gärna följer. den är ju inspelad i området på norra Jylland, men mycket är dataanimerat. det har dock funnits ett riktigt badhotell på Skagen.

År 1899 uppfördes det stora och lyxiga Skagens Badehotel. Hotellet bestod av två sammanbyggda tre våningars huskroppar i trä, inspirerade av norsk byggnadstradition. Hotellet hade 100 rum och ett eget elektricitetsverk, vattenverk, avloppssystem, tvätteri samt tennisbanor.

Det hade tom ett eget flygfält.

IMG_0931   IMG_0932

I oktober 1938 slog blixten ned i hotellet och den östra huskroppen brann ned till grunden. Under andra världskriget tog den tyska ockupationsmakten över hotellet, vilket användes som förläggning för tyska trupper. Vid en ny brand 1943 brann den återstående huskroppen ned.

IMG_0928   IMG_0930

IMG_0747   IMG_0929

På platsen där badhotellet låg, ligger nu en stor restaurang och ett konstmuseum

IMG_0774IMG_0777IMG_0778

Ett häftigt konstverk av vår egen Oscar Reutersvärd (1915-2002)

”Vår förankring till jorden sprängs när himlen kallar oss hem”.

IMG_0748  IMG_0749

Sevärt var också denna kyrka, som faktiskt bara är ett torn, resten av kyrkan är sandtäckt…

Den tilsandade kirke.

Mycket sand finns det på norra Jylland…

På eftermiddagen låg lastfartygen fortfarande för ankar på redden, i väntan…

Kul med höga sanddyner

82 meter över havet, strax ovanför Fredrikshamn ligger Bangsbo fort. Med en formidabel utsikt över Kattegatt förstår man att det var ett perfekt ställe för ockupationsmakten Tyskland att bygga 70 armerade bunkrar. Fredrikshamn var en viktig hamn för tyskarnas transporter till och från Norge, samt en bra bas för krigsaktiviteter i både Kattegatt och Skagerack.

IMG_0787  IMG_0784

IMG_0795   IMG_0796

Hejdå Fredrikshamn och Skagen för denna gång! Pa gensyn 🙂

När vi är ute och åker bil har vi alltid cyklarna med oss. Det ger oss en möjlighet att smidigt ta oss in i större städer utan att betala dyra parkeringsavgifter och slippa trafik. Bara att ställa sig några kilometer utanför centrum och cykla in.

Tillbaka i Odense och nu var det strålande solsken 🙂

Lite lunch och fika sitter alltid bra.

Men nu var det ju Odense Marcipanfabrik och butik som jag ville besöka.

En snabb titt på webben visade vägen och öppetider. Här kom nu cyklarna väl till pass. 2 kilometer utanför stan…

IMG_0802   IMG_0811

Jo, vi hittade dit, men det var väldigt öde. En inbjudande skylt bad oss att besöka butiken, men ingen butik syntes till. Tillslut kom en ung herre och berättade att butiken var nedlagd och hänvisade till deras webbutik, snopet…

En liten chokladbit fick vi som tröst…

Efter Odense åkte vi mot Stora Bält bron och tog in på ett hotell på Själland, Korsör.

Detta gjorde vi för att kunna vara en dag i den danska huvudstaden Köpenhamn.

IMG_0912   IMG_0815

IMG_0814   IMG_0914

Det blev en fin avslutning på vår dejlige vecka i Danmark.

Jag har också lärt mig att räkna på danska 🙂

Treds, firs och halvfems inga problem längre;-)