Rapport från en dejligt Danmark :-)

Jag har varit i Danmark många gånger, väldigt många gånger, men mina sejourer i vårt grannland i väst har varit koncentrerade till bara ett ställe, Kastrup.

Med en pappa som arbetade som flygare i SAS blev stoppen på Kastrup många och ibland även väldigt långa. Så när vi planerade att i sommar ta en biltur upp till Skagen kändes det väldigt kul att få se något annat av Danmark 🙂

Resan startade i går morse från Kalmar, redan vid sex tiden på morgonen avgick bilen mot Malmö. Vi hade bestämt oss för att åka över Öresundsbron, ingen av oss är förtjust i längre båtfärder.

Det är mysigt att åka tidigt på morgonen, att ha kaffe och mackor med sig och stanna på någon solig rastplats för välbehövlig paus.

Jag hade denna gång bland annat packat ner en nybakad mazarin i en plastbunke.

”Varför smakar mazarinen salami”, undrade maken?

Salami…

Jag hade dagen innan förvarat hackad rödlök och purjolök just i denna plastburk. Den var naturligtvis diskad men lökdoft har en övernaturlig förmåga att sätta sig i plastväggar, för att sedan gladeligen förflytta sig till mazariner och annat fett och gott.

Lökmazarin… usch…

En mäktig bro…

När vi kom över på andra sidan körde vi genast mot andra sidan av Själland för att ta oss över Stora Bältbron mot Fyn.

Vi hade bara kört någon kilometer så blev det stopp, en större olycka framöver lyckades vi tyda informationen på radion till. Sakta sniglade sig kön framåt, men vi hade turen (!) att välja rätt fil och lyckades ta oss förbi den stora kön och köra vidare mot vårt mål. Efter bara någon mil hör vi ytterligare ett meddelande på radion att det har hänt ytterligare en stor olycka framför oss med kilometer långa köer som följd. Vi lyckas styra bilen precis i rätt ögonblick upp på en avfart som tar oss på några småvägar förbi den stillastående kön, som nu var nästan en mil lång…

Så äntligen kom vi fram till Stora Bältbron, ytterligare en riktigt pampig bro.

IMG_0351   IMG_0353

IMG_0452   IMG_0485

Precis på andra sidan bron ligger en liten badort, Nyborg, där stannade vi till.

Ett fint slott och riktigt fina omgivningar.

Vår medtagna vegetariska pastasallad med choritzo blev en härlig middag på stranden.

Ett fint hotel, som en gång i tiden, under kriget, inhyst danska soldater

IMG_0493  IMG_0494

Vilken häftig tavla, gjord av danska frimärken.

IMG_0495  IMG_0496

Frukost…

Kasernliknande korridorer

Jag gillar verkligen Dansk design, de här fåtöljerna hängde i hotelets entré.

IMG_0501   IMG_0502

Idag gick sedan resan vidare mot Danmarks tredje största stad, Odense. I hällande regn fick vi köra de 3 milen.

Lunchen intog vi på en mysig lunchrestaurang medans regnet fortsatte att ösa ner.

Vad gör man när det regnar? Ja, att gå på museum är en bra idé. Odense är ju HC Andersens hemstad, så det passade ju bra att lära sig lite mer om denna stora skald.

Här bodde författaren som liten

Han var en fenomenal konstnär och led förfärligt av tandvärk under hela sitt 70-åriga liv.

IMG_0509   IMG_0510

Prinsessan på ärten 🙂 Den författare i världen som är översatt till flest språk.

Porträtt

Efter vårt besök i Odense, marsipanfabriken var tyvärr stängd, fortsatte resan mot Århus, över ytterligare en bro vid Lilla Bält. När vi kom fram till Århus sken solen från en klarblå himmel och vi tog genast cyklarna ner till stan när vi checkat in på Scandic.

Tjoho vad det gick utför, en 4 kilometer lång nedförsbacke i medvind 🙂

God mat och härlig musik på gatorna i denna stad med jazzfestival denna vecka.

IMG_0513   IMG_0514

Nu sitter jag på hotellet och skriver, det blev en pärs att ta sig uppför den 4 kilometer långa backen i motvind…

Imorgon styr kosan mot Fredrikshamn:-)